Pijn is Fijn

De pijngrens is niet bij iedereen hetzelfde. Sommige mensen kunnen nou eenmaal meer pijn aan dan anderen. Maar wist je dat je je eigen pijngrens ook kunt verschuiven? Op lange en op korte termijn?

Topsport

Op lange termijn gaat het net zoals met sporten: hoe vaker je iets oefent hoe beter je iets kan. Het is wel aan te raden om niet al te veel tijd tussen opeenvolgende sessies te hebben zodat je lichaam ook kan wennen aan de opbouw en niet elke paar maanden denkt iets nieuws te beleven.

High Heels op rug van slaaf

High Heels op rug van slaaf

Wat Is Pijn?

Pijn ervaar je met je hersenen. Wanneer er bijvoorbeeld een zweep op je rug landt, gaat er een signaal vanaf de zenuwen via je ruggenmerg naar je hersenen. Tot zover heb je nog geen pijn ervaren, er is alleen een elektrisch signaal afgegeven. Pas wanneer je hersenen dit signaal interpreteren als ‘gevaarlijk want het veroorzaakt schade’, dan ervaar je pijn. Pijn is een waarschuwingssysteem van je lichaam om ervoor te zorgen dat verdere beschadiging kan worden voorkomen.

In de Hersenen

In je hersenen zijn er verschillende gebieden met verschillende functies. De gebieden die pijn en genot registreren zitten naast elkaar. Bij sommige mensen zijn deze twee gebieden sterker met elkaar verbonden dan bij anderen, of zelf met elkaar vergroeid. Wanneer je pijn voelt wordt ook het genotsignaal afgegeven. Et voilá, de masochist. Genot doet dan helaas ook pijn.

Grens of Tolerantie?
Zware Cane behandeling op billen slaaf

Zware Cane behandeling op billen slaaf

Er is ook een verschil tussen pijngrens en pijntolerantie. De pijngrens is vanaf wanneer je iets ervaart als pijn. De pijntolerantie is hoeveel pijn je aankan zonder te bezwijken. Met het verschuiven van je pijngrens bedoelde ik dus beide, het verschuiven van je pijngrens en pijntolerantie. Beide zijn mogelijk.

Adrenaline en Endorfine

Er zijn twee stoffen die je hersenen zelf aanmaken die ervoor zorgen dat je minder pijn hebt: adrenaline en endorfine. Adrenaline komt vooral vrij wanneer je lichaam door een extreme situatie geen tijd heeft om er aandacht aan te schenken omdat het bezig is zichzelf in leven te houden. Deze stof is vrij snel uitgewerkt en de pijn komt dan alsnog. Een volgens mij betere stof om door je aderen te laten stromen is endorfine. Deze stof wordt aangemaakt bij langdurige inspanning en zorgt ervoor dat het pijngevoel vermindert, maar ook dat je je gelukkig en blij voelt. Endorfine blijft veel langer werken dan adrenaline en heeft een prettige bijwerking.

Het Verleggen van de Grens

Hoe zorg je er dan voor dat je je pijngrens en/of pijntolerantie wordt opgerekt?

Zorg ervoor dat je ontspannen bent tijdens een sessie. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar het ontspannen zijn is onmisbaar. Sterker nog, het is zelfs mogelijk om zo goed te ontspannen dat het overgaat in mediteren. Een sessie waarin langdurige pijn wordt gegeven (die je nog goed aankan) kan ervoor zorgen dat je in een meditatieve toestand komt. Je voelt jezelf dan rustiger worden en je kan een glimlach op je gezicht krijgen.

Heftig behandelde billen slaaf

Heftig behandelde billen slaaf

"De pijn wordt al slaandeweg minder."

Wat ook erg belangrijk is tijdens een sessie is het onderlinge vertrouwen. Het is erg lastig om je te ontspannen als je je moet overgeven aan iemand die je niet vertrouwt. Een goed (intake)gesprek kan hierbij helpen. Ook vaker met dezelfde persoon een sessie doen helpt om het vertrouwen te vergroten. Je hersenen kunnen dan een stukje waakzaamheid laten varen en zich meer richten ontspanning, meditatie en de afgifte van endorfine.

Verwachtingen

Heb niet teveel verwachtingen van een eerste sessie. Dat wil niet zeggen dat het niet geweldig zal zijn maar het helpt je om meer ontspannen te zijn. Je lichaam moet immers ook wennen aan het omgaan met pijn. Misschien moet je zelf ook wel wennen aan het idee dat je pijn ook als meditatie kan gebruiken, of dat je blij wordt van pijn en van overgave aan een Meesteres. Hoe je je precies moet concentreren is lastig uit te leggen, maar dat merk je vanzelf als je vaker een sessie beleeft. Door je eigen ervaring weet je uiteindelijk van jezelf hoe je je moet ontspannen (op commando).

Een slaaf Over Pijn...

Een van mijn vaste slaven zegt het volgende over pijn. “Soms is er wel een grens waar je even doorheen moet. Ik weet uit ervaring dat die meditatieve toestand niet elke keer even snel te bereiken is, als deze al te bereiken is. Andere factoren zoals stress, emoties, gezondheid en vermoeidheid hebben een grote invloed op hoe goed je je kan overgeven aan ontspanning. Je geeft je niet alleen over aan je Meesteres, maar ook aan de pijn en je eigen concentratie. Het kan gebeuren dat je onbewust nog steeds met van alles bezig bent, dat je spieren onbedoeld aangespannen blijven terwijl jij maar denkt: “maar ik concentreer met toch?” In zo’n geval is het belangrijk dat je met een Meesteres speelt die zich goed in je inleeft en aan jouw reacties kan merken wat er aan de hand is (ik spreek uit ervaring: Miss Victoria is daar een ster in!).

Markeringen van Cane, Bullwhip & Suction Cups

Markeringen van Cane, Bullwhip & Suction Cups

Wanneer de overgave aan je Meesteres en aan de pijn wél lukt merk je dat soms pas achteraf. Het is een gevoel dat je moet leren herkennen. Wat ik zelf heb ervaren is dat het regelmatig voorkomt dat de slagen die in die meditatieve toestand binnenkomen een behoorlijk stuk harder zijn dan daarvoor, terwijl ik het idee heb dat Miss Victoria een stuk minder hard aan het slaan is. Ze merkt dan aan mijn reacties dat ik veel meer kan hebben dan aan het begin van de sessie. De hersenen hebben dan besloten om de binnenkomende signalen niet meer te bestempelen als een gevaar.

Wat er bij mij dan soms ook gebeurt is dat ik eindelijk een stuk emotie kan loslaten. Het tonen van emoties is iets dat mij niet makkelijk afgaat. Niet onmogelijk, maar niet makkelijk. Soms is een sessie nodig om een stuk emotie los te laten. Wanneer dat gebeurt dan stromen de tranen over mijn gezicht terwijl ik niet wil dat zij stopt met slaan. Heerlijk. Die manier van overgave kan ik iedere sub aanraden.

Dankzij de endorfine, en waarschijnlijk nog een hoop andere leuke chemische trucjes van de hersenen, voel ik me na zo’n sessie helemaal ontspannen. Dat is te merken aan langzamer en rustiger praten, rustig bewegen, de pijn nog steeds niet voelen, een opgelucht gevoel en een bijna permanente glimlach. Vaak zeg ik nog iets als: “dat had ik echt even nodig”.

Miss Victoria, dank u wel.”

Wil je ook ervaren hoe je pijngrens wordt verschoven? Maak dan een afspraak in de Studio!

“Pijn is fijn” wordt medemogelijk gemaakt door endorfine.

Miss Victoria - Signature
Share on Twitter